joi, 23 februarie 2012

Programa gradinitelor: Ce trebuie sa stie copilul nostru cand incepe scoala?

Noua lege a invatamantului , introducerea clasei pregatitoare, a starnit anxietatea multor parinti, determinata pe buna dreptate si de intarzierea publicarii metodologiei. 
Intr-o era computerizata in care accentul se pune din ce in ce mai mult pe performanta, parintii isi imping copiii spre cunostinte greu de procesat la varsta lor. Bietii micuti ajung sa intre la scoala cu tot alfabetul invatat, adunari, scaderi, iar unii chiar scriu si citesc. Multe poezii, cantece, activitati sportive. Nu e oare prea mult?
Cum tin minte perfect ca eu habar n-aveam sa citesc atunci cand am inceput scoala si am dubii mari ca stiam alfabetul, de adunari si scaderi nici nu mai vorbesc, m-am interesat de programa gradinitelor asa cum este ea primita de educatoare si nu textele lipsite de continut de pe site-urile institutiilor publice.

FOTO: Google



                   PROGRAMA GRADINITA



EDUCAREA  LIMBAJULUI
 
1. Dezvoltarea exprimarii orale

- sa participe la activitatile de grup in calitate de vorbitor si de auditor (sa se prezinte, sa salute, sa participe la discutii);
-sa inteleaga si sa transmita mesaje simple (sa indeplineasca diferite instructiuni, sa vorbeasca la telefonul de jucarie...);
- sa asculte un text (o poveste), sa-l repovesteasca pe scurt, sa raspunda la intrebari legate de textul ascultat;

Educarea unei exprimari orale corecte d. p. d. v. fonetic, lexical si sintactic
- sa recunoasca un anumit sunet la inceputul, la sfarsitul sau la mijlocul unui cuvant;
- sa foloseasca in vorbire cuvinte nou invatate, sa se exprime corect dpdv gramatical;

Dezvoltarea creativitatii si expresivitatii limbajului oral
- sa povesteasca, sa recite cu intonatie;
- sa creeze rime, ghicitori, povestiri... folosind elemente expresive

Dezvoltarea cpacitatii de a intelege si transmite intentii, ganduri, semnificatii prin limbajul scris
- sa recunoasca existenta scrisului unde il vede;
- sa inteleaga ca acel scris inseamna ceva (o eticheta pe un sertar ne spune ce este inauntru etc.);
- sa spuna despre ce e vorba in text urmarind imaginile (pozele);
- sa aiba interes pentru citit (sa-l intereseze cartile, sa stie sa le deschida, sa intoarca paginile);
- sa recunoasca litere si cuvinte simple (sa spuna care sunt la fel, fara sa le rosteasca neaparat);
- sa cunoasca literele alfabetului;
- sa foloseasca materiale simple pentru a realiza o sarcina data (ex; sa alcatuiasca un album cu decupaje din reviste despre pasari);
- sa stie sa manuiasca instrumentele de scris, sa aiba o pozitie corecta la masa de scris (la gradinita se scrie cu creionul);
- sa transmita mesaje "scriind" desene, simboluri;
- sa inteleaga ca scrierea indeplineste scopuri (sa stie la ce foloseste cartea de telefon, listele, retetele...)
- sa recunoasca unele cuvinte scrise cu litere de tipar (la grupa pregatitoare)


ACTIVITATI  MATEMATICE

1. Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice;
- sa inteleaga relatiile spatiale (sus-jos, inainte-inapoi...);
- sa perceapa desfasurarea unor evenimente temporale in raport cu propriile lui activitati (intai mananc, apoi ma joc,...)
- sa realizeze clasificari (toate obiectele rosii, toate obiectele mari, rotunde, patrate etc.);
- sa realizeze serieri (ordonare de la cel mai mic la cel mai mare, scurt...lung...);
- sa stabileasca relatii intre obiecte prin comparatie (un betisor e mai gros decat celalalt, facem perechi cu obiecte care sunt la fel...);
- sa construiasca alternante (rosu-alb-rosu-alb);

2.Dezvoltarea capacitatii de a intelege si utiliza numerele si cifrele
- sa numere de la 1-3 (gr. mica), 1-5 (gr. mijlocie), 1-10 (gr mare), recunoscand grupele cu 3/5/10 obiecte si cifrele corespunzatoare;
- sa aseze o cifra la locul ei in sirul numerelor;
- sa spuna al catelea e un obiect intr-un sir (numeralul ordinal);
- sa aduna si sa scada cu 1-2 unitati cu ajutorul materialului concret.

3.Recunoasterea, denumirea, construirea formelor geomatrice (cerc, triunghi, patrat)

4. Utilizarea corecta a unitatilor de masura (sa compare lungimea, greutatea, valoarea in bani a unor obiecte)

5. Dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme (compune probleme simple dupa imagini, cunoaste semnificatia simbolurilor + si-), rezolva probleme cu ajutorul materialului concret sau dupa imagini).

CUNOASTEREA MEDIULUI
 
1.Dezvoltarea capacitatii de cunoastere si intelegere a mediului inconjurator precum si stimularea curiozitatii pentru investigarea acestuia
- sa cunoasca elemente componente ale lumii inconjuratoare (parti ale corpului uman, ale plantei, forme de relief, reactii ale plantelor, animalelor si omului sub influenta unor factori de mediu;
- sa recunoasca schimbari si transformari in mediu (fenomene ale naturii, caracteristicile anotimpurilor, lunile fiecarui anotimp, modificari in viata omului, a plantelor, animalelor in fiecare anotimp);
- sa exploreze fenomene, procese din mediu (dizolvare, colorare, ardere, fierbere, cum creste o planta in sala de grupa)
- sa cunoasca elemente ale mediului social si cultural (evenimente precum Pastele, Craciunul...);
- sa cunoasca existenta corpurilor ceresti, a vehiculelor cosmice;

2. Utilizarea unui limbaj adecvat in prezentarea unor fenomene din natura si din mediul inconjurator
- sa comunice idei, impresii pe baza observarilor

3. Formarea si exersarea unor deprinderi de ingrijire si ocrotire a mediului
- sa fie dispusi sa participe la actiuni de ingrijire si protejare a mediului;
- sa aplice norme de comportare specifice asigurarii sanatatii si protectiei mediului (respectarea regulilor de igiena, ordine, curatenie la locul de joaca, comportament civilizat cu colegii de joaca)

EDUCATIE PENTRU SOCIETATE

1. Cunoasterea si respectarea normelor de comportare in societate; educarea abilitatii de a intra in relatie cu ceilalti
- sa cunoasca si sa respecte normele necesare integrarii in viata sociala, precum si reguli de securitate personala (discutii civilizate, spirit de echipa, reguli referitoare la circulatia rutiera, reguli de igiena si de protectie a vietii);
- sa-si adapteze comportamentul propriu la cerintele mediului in care traieste (ascultarea si respectarea altor pareri, rabdare, grija si toleranta, sprijin, dobandirea de autonomie in viata zilnica);

2. Educarea trasaturilor pozitive de vointa si caracter si formarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de ceilalti
- sa aprecieze comportamentele altora si comportamentele proprii;
- sa traiasca in relatiile cu cei din jur stari afective pozitive, sa manifeste prietenie, toleranta, armonie, concomitent cu invatarea autocontrolului;

3. Cunoasterea unor elemente de istorie, geografie, religie care definesc portretul spiritual al poporului roman
- sa descrie si identifice elemente locale specifice tarii noastre si zonei in care locuieste (elem. de relief, asezare geografica, obiective socio-culturale, istorice, religiase, etnice (numele tarii, capitalei, steagul tarii, atit. pozitive fata de tara si popor, sarbatori nationale, traditii).

ACTIVITATI ARTISTICO-PLASTICE
 
1. Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene, picturi, modelaje
- sa redea teme plastice specifice desenului (util. corecta a instrumentelor de lucru, pozitia corpului corecta, completare de siluete, elem. decorative ...);
- sa obtina forme prin tehnici specifice picturii (aplicarea culorii, combinarea culorilor, realiz. unor compozitii plastice);
- exersarea deprinderilor tehnice specifice modelajului (pregatirea plastilinei, modelarea prin miscare translatorie, lipire, adancire apasare, miscare circulara, apltizare)

2. Realizarea unor corespondente intre dif. elemente de limbaj plastic si obiecte din mediul inconjurator
- sa recunoasca elemente ale limbajului plastic (puncte, linii...), forme si culori in mediul inconjurator;
- sa cunoasca materiale si instrumente de lucru, modul de utilizare;
- sa foloseasca un limbaj adecvat specific acestor activitati (sablon, amprenta, colaj, stropire, stampilare, decolorare, suprapunere, decorare...);

3. Stimularea expresivitatii si creativitatii prin desen, pictura, modelaj
- sa compuna in mod original si personal spatiul plastic;
- sa interpreteze liber, creativ lucrari plastice exprimand sentimente estetice (descrierea lucrarilor proprii sau ale celorlalti copii).

ACTIVITATI PRACTICE SI ELEMENTE DE ACTIVITATE CASNICA
 
1. Imbogatirea cunostintelor despre materiale si caracteristicile lor, despre tehnici de lucru
- sa cunoasca si foloseasca unelte simple (foarfece..);
- sa cunoasca materiale de lucru (din natura, sintetice; forma culoare, netezime...);
- sa sesizeze modificarile materialelor in urma prelucrarii lor (dupa mototolire, intindere, udare)

2. Formarea si consolidarea unor abilitati practice specifice nivelului de dezvoltare motrica
- gasirea de solutii pt realizarea unei teme (alegerea materialului, verbalizarea actiunilor intreprinse, executarea temei, colaborare cu colegii in activitati de grup)
- sa efectueze operatii simple de lucru (rupere, taiere, lipire, indoire, pliere, bobinare, rasucire, insirare, snuruire, legare/dezlegare, impletire);
- sa realizeze lucrari practice.

3. Dezvoltarea simtului practic si estetic
- sa contribuie la infrumusetarea mediului prin lucrari personale

4. Formarea deprinderilor practic-gospodaresti, folosirea expresiilor si cuvintelor specifice acestora
- sa aiba comportament si atitudini igienice fata de el insusi, de alte fiinte si obiecte;
- sa aiba abilitatea de a intra in relatii cu cei din jur;
- sa aiba deprinderi practice si gospodaresti (aranjarea si strangerea mesei, ordonarea, ingrijirea, intretinerea obiectelor curate, a plantelor si animalelor, a mediului in care traieste);
- sa se comporte adecvat in diferite contexte sociale.

EDUCATIE FIZICA

1. Cunoasterea deprinderilor igienico-sanitare pentru mentinerea starii de sanatate
- sa mentina igiena echipamentului;
- sa aplice reguli de igiena a efortului fizic (sa nu alerge cu gura deschisa, sa nu bea apa imediat dupa efort, inspirare pe nas, expirare pe gura);

2. Formarea si dezv. deprinderilor motrice de baza si utilitar-aplicative
- sa aiba o tinuta corporala corecta in pozitia stand, sezand si in deplasare;
- sa perceapa componentele spatio-temporale: ritm, durata, localizare (ex cu numararea timpului sau cu repere spatiale...)
- sa utilizeze deprinderile insusite in diferite contexte;

3. Stimularea calitatilor intelectuale, de vointa si afective in vederea aplicarii independente a deprinderilor insusite
- sa se foloseasca de actiuni motrice invatate pt a exprima sentimente si/sau comportamente, pentru a raspunde la diferiti stimuli;
- sa manifeste in timpul activitatilor atitudini de cooperare, spirit de echipa si de competitie, fair-play.

EDUCATIE MUZICALA

1. Formarea capacitatii de receptare a lumii sonore si a muzicii:
- descopera lumea cu ajutorul auzului (ascultarea sunetelor din natura);
- diferentiaza timbrul sunetelor (galagia si linistea, sunete produse de batai din palme, diferite obiecte);
- diferentiaza intensitatea sunetelor (tare-incet);
- diferentiaza durata (sunete mai lungi, mai scurte);
- diferentiaza inaltimea sunetelor (DO1-DO2 gr. mica, DO-SOL gr mijlocie, DO-MI gr. mare)

2. Formarea capacitatilor de exprimare prin muzica
- sa cante cu dezinvoltura cantece pt copii (in colectiv, in grupuri mici si individual);
- sa cante acompaniati de educatoare;
- sa acompanieze ritmic cantecele (cu batai din palme, de obicei);
- sa cante cantecele in aranjamente armonico-polifonice (cantarea in dialog, in lant, cu solist si in cor);
- sa asocieze miscari cantecului;
- sa exprime prin miscare starea sufleteasca creata de muzica;
- sa exprime intr-un joc impresia muzicala (dramatizare, pantomima, povestire);
- sa improvizeze spontan combinatii ritmice pe silabe sonore, onometopeice (jocul de creatie - creeaza melodii);
- sa improvizeze motive sincretice (text onomatopeic+melodie, text onomatopeic+miscare, text onomatopeic+melodie+miscare);
- sa asculte si sa recunoasca: fragmente din creatii muzicale nationale si universale (auditii).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu